دانستنی, مجله نارمیلا

انواع زعفران اصل به روایت نارمیلا

خرید زعفران صادراتی

انواع زعفران اصل

زعفران ادویه خوش خاصیتی است که در اکثر غذا های ما ایرانی ها وجو دارد. زعفران پادشاه ادویه ها است، که به آن طلای سرخ میگویند. همانند طلا که عیار آن متفاوت است زعفران نیز عیار یا انواع مختلفی دارد.

و این تفاوت در نحوه فراوری از گل و ریشه زعفران است، یعنی با توجه به اینکه کدام قسمت از ریشه تا سر یک رشته زعفران را تهیه کنید میزان مرغوبیت، رنگ دهی و عطر و طعم آن زعفران متفاوت خواهد بود. با ما همراه باشید تا در این مقاله تفاوت زعفران ها را بررسی کنیم.

به طور کلی زعفران به پنج دسته نگین،سرگل،پوشال، دخترپیچ و سفیدی تقسیم می شود. تقسیم بندی آنها معمولا براساس جداکردن کلاله از خامه زعفران صورت می گیرد.

بهترین نوع زعفران زعفران سوپرنگین است که قدرت رنگ‌دهی بالا(کراسین 280)، طعم تلخ مطبوع(پیکروکراسین 97)، و عطر و بویی دلچسب(سافرانال 44) و مقدار کم تری از آن میتواند بیشترین عطر و طعم را ایجاد کند.

۱- زعفران سوپرنگین

بهترین نوع زعفران در ایران زعفران سوپرنگین است. این زعفران دارای انواع مختلفی شامل نگین،شبه نگین و سوپرنگین است. زعفران نگین دارای قدرت رنگ دهی بالایی است. زعفران نگین بهترین و گرانبهاترین نوع زعفران بوده و معمولا برای صادرات بخصوص به کشورهای آسیایی ازین نوع استفاده می شود. اما چون پاک کردن و فرآوری آن سخت است معمولا تولید کمتری می شود وبه همین دلیل گرانترین نوع زعفران شناخته می شود.

از جمله خصوصیات زعفران نگین این است که سه شاخه کلاله از هم جدا باشند و تکه های بهم چسبیده در آن وجود نداشته باشند.

۲- زعفران سرگل

سرگل شناخته شده ترین نوع زعفران می باشد. زعفران ممتاز، زعفران ممتاز قائنات،زعفران سرریشه و زعفران سرقلم از دیگر اسامی زعفران سرگل هستند. برای دم کردن زعفران معمولا ازین نوع استفاده می شود. زعفران سرگل دارای خصوصیات زیر می باشد:

کلاله ها کاملا از هم جدا هستند.

رنگ آن کاملا قرمز است.

رشته های کلاله ضخیم است.

به هم چسبیده نیست.

در موارد صنعتی، خانگی، ،درمانی  و بخصوص آشپزی کاربرد دارد.

۳- زعفران پوشال

زعفران پوشال انتهای کلاله سفیدی دارد. دارای فرخوردگی است و تکه های بهم چسبیده ندارد. این زعفران خوش رنگ نیز است. اگر زعفرانی تهیه کردید که در آن ریشه های سفید رنگ هم وجود دارد این زعفران پوشال است.

۴- زعفران دخترپیچ

پایه ای ترین نوع زعفران است و از کنار هم قرار دادن رشته کامل زعفران شامل خامه و کلاله بدست می آید. بسته به کیفیت بخش کلاله از خامه کوتاهتر یا بلندتر است.

۵- زعفران سفید

وقتی کلاله زعفران را از خامه جدا کنیم قسمت سفیدی زعفران یا همان خامه باقی می ماند که به آن زعفران سفید گفته می شود.

لطفا تصویر زیر را ملاحظه کنید تا تفاوت های زعفران را ببینید و با توجه به نیاز، سلیقه و بودجه خودتان بهترین نوع را انتخاب کنید.

لطفا فیلم زیر مربوط به بررسی انواع زعفران را ملاحظه بفرمایید.
 
 
 

زعفران سوپر نگین نارمیلا در اندازه های 1 تا 4 گرمی برای شما عزیزان در این لینک(+) قابل سفارش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *